Op weg naar China en de Chinese muur

23 april 2010 - Beijing, China

Ik moet eerlijk zeggen dat China mij nou niet heel erg trok en al helemaal vanwege de vieze verhalen van Lieke ging ik alleen voor de Chinese muur en omdat het nou eenmaal het eindpunt is van de Trans Mongolie express. De trein vertrok niet zo vroeg als die naar Mongolie, zodat we om 6 uur naar het station werden gebracht. Of eigenlijk vanaf 6 uur, want in de auto pasten 3/4 mensen en er moesten 10 mensen vervoerd worden. Op het stsation kwam de trien er net aanrijden en onderweg naar mijn coupe kwam ik Thomas (Duitse man) ook weer tegen, maar ditmaal zat hij een wagon verder. Ik zat met Niels en Muriel in een coupe en de vierde persoon is nooit op komen dagen, zodat we een relaxte zitbank hadden tijdens de hele reis.

Het was erg gezellig en een fijne afwisseling om nu eens al je coupegenoten goed te kunnen verstaan. Ik heb m'n mp3 en nintendo de hele reis niet gebruikt, want nu had ik ander vermaak :) Het Mongoolse landschap was erg mooi en op een gegeven moment reden we een heel stuk door de Gobiwoestijn en woeien de zandwolken vrolijk door de trein, zodat je zelfs zand in je mond had... Ook was dit een stoomtrein, dus de zwarte wolken verminderden soms enigszins het zicht, want we zaten vrij vooraan, en ook de kolenlucht ontbrak zeker niet! De douna en grenscontrole kwamen er natuurlijk weer aan en omdat de treinsporen in Mongolie en Rusland anders zijn dan in de rest van de wereld,  moesten ook de wielen worden verwisseld. Dus we hadden weer een lange tijd wachten voor de boeg, alleen kon je tijdens het verwisselen van de wielen natuurlijk wel gaan slapen, dus dat was mooi, want ik had uitgerekend dat we ongeveer vanaf 9 uur 's ochtends de Chinese muur konden zien vanuit de trein en dan moest ik natuurlijk wel wakker zijn! Het invullen van de formulieren was hetzelfde, maar het proces duurde veel minder lang. Er kwamen nog wel honden in onze couoe snuffelen, wat eerder wel in de trein van Muriel en Niels was gebeurd (namelijk een wagon vol NLers) en niet bij mij (1 NLer), dus we denken dat het door de enorme vooroordelen en de verdenking op drugs kwam ;) Het wisselen van de wielen was wel gaaf om te zien, want de hele wagon wordt gewoon opgetild, je hoeft er niet uit en merkt er niets van, en dan schuiven ze het ene stel eronder weg en het andere eronder. En nu beschrijf ik het erg snel, want dit proces duurde twintig minuten/een half uur per wagon en er waren een stuk of 12 van die dingen, dus... Maar ik ben gaan slapen en werd om 5 uur wakker, nog steeds woestijn en om 6.30 weer, nu was de zon aan het opkomen (ook niet zo boeiend) en om 7.30 keek ik weer naar buiten en toen zag ik de eerste veranderingen, namelijk gebouwen en begroeiing. Toen ben ik opgestaan en hoewel in dacht dat iedereen lang zou slapen, was op zich iedereen al wakker of wakker aan het worden.

En toen was het wachten op de muur. Er was nog enige twijfel of dit hem nu was toen we eindelijk iets zagen, want je weet niet hoe het eruitziet he, maar het was hem toch echt dus het fotograferen kon beginnen! Wel een half uur zijn we langs ene wild stuk muur gereden. Helaas heeft mijn camera niet zo'n goede zoom,  maar die van Muriel wel, dus ze gaat nog foto's mailen en op een gegeven moment kwam de muur dichterbij. En toen verdween hij over de bergen naar 'de achterkant' en hadden we weer een tijdje rust ;) Het volgende punt waar we de muur konden zien hebben we gemist, hoewel we allemaal in de aanslag zaten. Maar het uitzicht was daar wel fantastisch mooi, ook zonder muur! In China hebben ze groene bomen en bloeiende planten en bomen en dat was wel een erg welkome afwisseling. En toen kwam Beijing in zicht. De eerste flatgebouwen doemden op en daarna de straten en de bomen en de bloeiende! bloemen. Erg fijn om weer eens wat groen te zien in een stad. En Beijing is heel erg groen! En groooooot en helemaal niet zo chaotisch als ik had verwacht. Precies om 14.04 reden we het station van Beijing binnen.

De Chinese muur was echt heel gaaf! Het was wel erg mistig, maar mooie zonnige foto's zijn er al genoeg en dit geeft het geheel wel een mystiek tintje :) Ik was heel erg blij om er tezijn, wat je uiteraard aan me kon zien, want er zijn verscheidene mensen geweest die dat onderweg hebben opgemerkt. Er was ook een mevrouw die opmerkte dat ik zo blij keek, en dat terwijl ik de muur opging in tegenstelling tot de meeste mensen die de kabelbaan namen en alleen naar beneden liepen. Maar ik was dan ook erg gelukkig :) En er waren helemaal geen mensen! Ik was bang dat het net zo zou zijn als de verboden stad (hierover later meer) maar er was bijna niemand! Ik heb de foto's van de Chinese muur al online gezet, de foto's van de treinreis en de beschrijving van dag 1 en 2 (want de muur was al dag 3) volgen later! Xxx