vier keer Boeddha

8 juni 2010 - Amritsar, India

Onderhand ben ik aangekomen in Amritsar en ga ik morgen eindelijk de gouden tempel bekijken. De vorige keer in India wilde ik dat ook, maar toen werd ik ziek en kon dat niet.

Ik heb nu de bedevaart naar heilige boeddha plekken voltooid, alleen ging ik natuurlijk als toerist en niet als bedevaarster ;) Bodh gaya, waar hij verlicht werd, Sarnath, waar hij z'n eerste speech hield, Lumbini, waar hij geboren is en Kushinagar, waar hij overleden is. Voor de laatste twee plaatsen moest ik naar Gorakhpur boven Varanasi en omdat het daar toch te heet was, ben ik daar 4 juni heen gegaan. Lumbini ligt alleen in Nepal, maar omdat ik zo op een Indier lijk, kon ik zo de grens oversteken en doorlopen zonder dat iemand iets wilde controleren :) Bij de Tibet-Nepal grens vroegen Hendrika en ik ons al af wat er zou gebeuren als je niet het immigratiekantoor binnenging, maar gewoon doorliep. Niets dus, ik kon gewoon in en uit het land zonder proleem ;) Kushinalgar ligt gewoon in India en het was erg vreemd en ook erg mooi om ineens bij het graf van Boeddha te staan. Op dat graf ligt een liggend beeld van hem, en je ziet boeddha ook niet vaak liggend, erg mooi allemaal. Voor ik hier naartoe ben gegaan, ben ik eerst van hotel gewisseld, want mijn hotel had kakkerlakken. en vliegen kan ik best doodslaan, maar de kakkerlakken hier zijn te groot om dood te maken, dus ik e nverhuisd. Deze kamer had ook een tv dus ik heb een hele middag films gekeken op HBO (geweldige zender, zendt de hele dag Enelse films uit). Het begon met Troy en toen Tremors. Onwijs slechte film over een soort reptiel die vanaf nder de grond mensen opeet. Maar ik had hem ooit gezien bij Annet (weet je nog? met zon blonde vriend van Bert die bij mij om de hek had gewoond) en wilde hem wel nog een keer zien. Tussendoor was er Friends en een detective en daarna heb ik Zorro in het Hindi gekeken, want Spongebob the movie had ik geen zin in ;)

Daarna door naar Amritsar, maar omdat de Indiers hier ook vakantie hebben, zitten alle treinen vol en moest ik via Delhi. Dat was wel leuk, want in de trein van Delhi naar Amritsar ontmoette ik 5 Spanjaarden; een jongen, wiens zwangere vriendin thuis zat en nu was hij op reis met haar moeder en tante, haar zusje en zijn moeder. En zij spreken allemaal geen Engels. Je moet er maar zin n hebben. Dat zou zoiets zijn als dat pap op reis ging (naar India) met oma, nanni, een zus van nanni en tante Rieke (en zij spreken nog wel Engels en Hindi :)). Hilarisch toch? En ze waren nog nooit buiten Spanje geweest en dan voor het eerst naar Calcutta :D

Anyway, morgen Amritsar en k zal kijken of ik nog ergens foto's kan uploaden. Daarna naar Dharamsala en ik zal de Dalai Lama je groetjes over brengen hoor Hendrika :) Al denk ik niet dat hij er is. Hij was wel in Patna een dag voordat ik er was, dus ik ben wel dichtbij geweest! En volgens mij zijn de trenreizen over, want ik ga verder alleen nog maar twee keer met de bus. Nog 8 dagen :) Xxx

1. Lylian:
    13 juni 2010
    Hoi Anita,
    We zijn met oma naar de verjaardag van tante Nel geweest. Een heleboel familie gezien in Kesteren.
    Nu ff een Sarah maken voor Anneke van het DZ. Groeten enneh we eten Surinaamse kip woensdag ;)
    XXXX, L&H
  2. Anita:
    14 juni 2010
    Daar heb ik nu al zin in!!!!