Treinen

4 mei 2010 - Shigatse, China

In Rusland is het zo dat alle lange afstands treinen rijden op Moskou tijd. Omdat Rusland verdeeld is in heel veel tijdzones (10 ofzo), houdt dit in dat je heel goed op je treinkaartje moet kijken hoe laat je trein in Moskou vertrekt en hoe laat dat dan plaatselijk is. Ook de datum kan daardoor veranderen, als treinen laat in de avond (Moskou) en vroeg in de ochtend (plaatselijk) vertrekken.

In China is het zo dat het hele land, hoewel dit ook minstens drie tijdzones beslaat, op Beijing tijd leeft. Dit houdt in dat het in het westen van het land erg laat licht en warm wordt en pas laat weer donker en koud.

Nou is het in Nederland natuurlijk ook zo dat het overal dezelfde tijd is als in Amsterdam en dat alle treinen rijden op Amsterdamse tijd, maar 't is toch anders...

De trein uit Beijing ging rechtstreeks naar Lhasa, wat erg fijn was, want in de Chinese treinen verschonen ze de bedden niet tussendoor. Ik had nu dus wel een schoon bed gelukkig. Ook hebben de Chinese treinen driehoog stapenbellen ipv tweehoog in de Russische treinen. En aangezien ik op 3hoog lag, was het een hele klimpartij om in en uit bed te komen; ik voelde me net een aapje :) Een ander verschil was dat ook de toiletten niet schoon werden gemat onderweg, was een grote smeerboel opleverde... (2 nachten in de trein). In Beijing deeld eik de coupe met een gezin met een vet schattig kindje. Het bleek een meisje te zijn, maar dat zou ik zelf niet bedacht hebben... Het bleek een groep van een kantoor te zijn die naar Xian gingen om Engels te leren. En de leraar zat er ook bij. mdat ik er nu ook was, timuleerde hij iedereen om met mij te oefenen, maar ze durfden allemala niets te zegge. Het was wel erg leuk en gezellig. De volgende dag zaten er alleen maar mannen in de coupe, maa die waren ook heel erg nieuwsgierig. Ze spraken alleen geen woord Engels,dus mijn point-it boekje kwam goed van pas. Ook de foto's uit m'n dagboek vonden ze erg interessant :) Een meneer vroeg hoe oud oma en nanni waren en was zeer verbaasd dat ze er nog zo jong en vitaal uitzagen! Het was echt heel erg gaaf om via de trein Tibet binnen te rijden. Enorme vlaktes tussen giga hoge bergketens, erg indrukwekkend! Ook ivm de hoogte was het fijn, want de eerste nacht heb ik wel wat hoofdpijn gehad, maar later niet meer en dat was met het vliegtuig wellicht anders geweest.

Rond 18 uur de derde dag reden we Lhasa binnen en kon ik me verbazen over het moderne stationsgebouw, in the middle of nowhere. En alle flatgebouwen tussen de bergen in. Hierover later meer! Wat een ongelooflijk mooie omgeving hier! Ook verdiep ik me hier in het Boeddhisme, wat wel handig is, want anders snap je niets van wat de gids je allemaal vertelt. Ik moet zeggen dat het heel erg ingewikkeld is, maar zeer interessant.

In de trein gebruik je wat meer deo dan normaal, want er is geen douche, maar iedere keer als ze de spuitbus hoorden keken ze verschirkt omhoog alsof ze nog nooit zoiets gehoord hebben. Dat verklaart de geur wel... Omdat de bus nu bijna leeg is, ging ik in Tibet op zoek naar nieuwe. Nou je gelooft het niet, maar ze verkopen hier gewoon nergens deo! Gelukkig ben ik bijna in Nepal...

1. Lylian:
    4 mei 2010
    Heeeee!!! Das snel! Ik ben net aan het lezen en foto's kijken enneh... hup staat er een nieuw bericht. Wel heel leuk. Net alsof je naast ons staat te babbelen. Ik vind al die boedhas wel heeel mooi; sommige kijken een beetje eng. het huis met de ogen vind ik heel bijzonder.
    Doedoeg! Halbe en Lylian
  2. Gerb:
    5 mei 2010
    Eey meis, mooie plaatjes en bijzondere mensen! en ik zou het niet kunnen met zo'n openbaarvervoersysteem :) respect
  3. Lisanne:
    8 mei 2010
    Je maakt wat mee!! Niet te veel stinken he!!