Nepal

10 mei 2010 - Kathmandu, Nepal

En dan ben je ineens in Nepal. Raar hoor. Ik ben nog nooit te voet een grens overgestoken, maar zaterdag was de eerste keer. De foto's volgen later, want ik ga ze niet een voor een uploaden en deze computer kan niet anders ;)
Ik heb ook nog nooit zo'n strenge douanecontole meegemaakt. Ik dacht dat het in Rusland erg was, maar de Russen zijn niets bij de Chinezen. Alle tassen (echt alle!) moesten worden uitgepakt. En k had ze 's ochtends zo goed ingepakt... En alle boeken werden bladzijde voor bladzijde bekeken. En als er iets instond over de dalai lama, werd dat eruit gescheurd of ingenomen. De lonely planet van een stel Nederlanders mocht niet mee de grens over. Dat gaat even duren met mijn bibliotheek, dacht ik, maar bij mij ging het heel erg snel. En ik had ook een tas die van voren opengeritst kon worden, dus ging het supersnel. Maar ik stond er wel even van te kijken.

Toen werden we overgeleverd aan de Nepalese gids en mochten we de grens oversteken. Een van onze groepsleden viel languit over het opstapje waar de Chinese soldaten opstonde. Het was hilarisch om te zien dat beide soldaten hun gezicht strak moesten houden,. maar ze moesten zolachen dat dat er erg grappig uitzag. Ik heb weinig Chinezen zien lachen, maar deze twee hebben hun portie gehad. Aan de Nepalese kant moesten we een visum regelen. De gids had gezegd dat het ogeveer 180 yuan zouzijn, was het 250...gelukkig mocht ik van mensen in de groep wat lenen en kwam het goed.

Wat s het mooi in Nepal. En zo groen! In Beijing was het groen, maar n Tibet was de regen nog niet geweest en was het best droog. Onderweg zijn we nog gestopt bij een brug waarvan je kon bungy jumpen (niet gedaan) en hebben we een tijd gewacht op een band die verwisseld of opgepompt werd. Hierna reed de chauffeur erg hard door de bergen, mar we ebben het overleefd. Ze rijden hier links. Ik had nog geen hotel geregeld, en ben met de taxi op de gok naar het Himalaya guestouse gegaan. Kamer is 3e per nacht, maar ik ben wel erg blij met m'n Glorixdoekjes, lakenzak en eigen kussensloop :) Het is wel erg gezellig en gisteravond werd ik uitgenodigd voor het diner ter ere van de 26jarige anniversary van hun huwelijk. Erg leuk.

Ik weet in Nepal niet zo goed wat ik moet fotograferen. Het is allemaal nogal overweldigend. En ik ben eigenlijk nog niet bekomen van de Chinese muur en de Mount Everest binnen een maand (hierover later meer). Het voelt ook een beetje als thuis, wellicht vanwege alle rommel op de grond ;) En verder is het eel erg warm. Ook wel fijn, en is het heel anders dan thuis. Ik ben ook en beetje moe van van alles bekijken dus ik doe het rustig aan. Ik ben hier tot volgende week dinsdag en daarna ga ik naar Bhutan! Ik heb geboekt en ik denk dat het heel mooi wordt! Na Bhutan ga ik weer te voet de grens oversteken, het beviel goed, met India en dan vermaak ik me daar tot 16 juni. Nepal is dus even een rustige tussenstop, waar ik fijn kan winkelen. Ik heb al een nieuwe tas, en heb ook eindelijk deo gevonden ;) Nu nog een broek en shirtjes en dan ben ik compleet!

1. judith:
    10 mei 2010
    Hey Anita!
    Wat een avonturen toch weer! Het klinkt allemaal goed, hoop dat het in het echt allemaal net zo goed bevalt als ik begrijp uit jouw verhalen:) Jammer dat je niet gebungeejumped hebt, dat staat nog hoog op mijn verlanglijstje. Meid nog veel plezier en geniet van elke seconde!
    Liefs Judith
  2. sonia:
    10 mei 2010
    inderdaad is het verstandig om even rustig aan te doen. Op een gegeven moment raak je verzadigd van al die nieuwe en overweldigende indrukken. Gewoon een beetje relaxen in een zwembad of zo doet wonderen.Daarna kun je weer volop genieten. Gelukkig ken je India al eeen beetje. Wie weet kom je wel familie van Nani tegen in Nepal ....
    Veel plezier.
    xxxx Rieke
  3. Natascha:
    11 mei 2010
    Goed te lezen hoe je het allemaal hebt daar. Jemig wat doe je veel en maak je veel mee. Vast gek om straks weer in NL te zijn. De tijd gaat wel snel, want volgens mij ben je met ruim een maand weer terug in NL. Wel leuk voor jou en mau om dan weer herenigd te worden :-) Tegen die tijd zijn Tessa en ik in Vietnam. De tijd gaat echt te snel. In juli moeten we maar weer even een keer met zijn drietjes afspreken om alle ervaringen uit te wisselen.
    Geniet er van daar!

XX
  4. Lylian:
    11 mei 2010
    Dag Anita,
    Leuke verhalen om te lezen. Laat alles maar gewoon op je afkomen.
    Later kun je helemaal genieten als je bv op tv naar een documentaire kijkt over de landen waar je geweest bent denk je dan 'daar heb ik gelopen' genieten toch!
    GEWELDIG!! om Chinezen mee te maken op andere plekken dan in een restaurant.
    Groetjes en liefs! Lylian
  5. Gerb:
    12 mei 2010
    Nou Anita die is er niet, die zit dus in Nepal!;) *we want pictures* Relaxze! Liefs
  6. Anita:
    13 mei 2010
    Ja, ik wil ook graag foto's uploaden, maar hier hebben de computers nergens USB ingangen. En soms wel maar dan weer geen java dus het schiet niet heel hard op. Ik blijf proberen! Xxx