Bhutan tweede dag

19 mei 2010 - Thimphu, Bhutan

Rond 6 uur werd ik wakker en toen was de receptie nog niet eens open, dus heb ik eerst even m'n Tibet verhaal bijgewerkt (ik ben al halverwege...). Na 7 uur was internet wel beschikbaar en heb ik alles wat ik vannacht bedacht had nog aangevuld. Het ontbijt was erg lekker, brood met ei en bananen, maar ik was de enige en de ober stond er de hele tijd ongeveer naast, dus dat eet wat minder. Toen was het 8 uur en had ik nog een uur voor we weg zouden gaan. Gelukkig was de gids ook vroeg en kwamen hotel mensen om kwart voor negen al m'n baggage halen, die ik ook prima zelf kan tillen, maar dat mag niet. Dan niet ;)

We zijn naar Thimpu, de hoofdstad, gereden (ongeveer 40 km in bijna anderhalf uur). Het eerste stuk weg was nog niet eens breed genoeg voor 1 autro en ik was even bang dat het de hele weg zo zou zijn, maar na het vliegveld werd het een twebaansweg en in Thimpu zelfs vierbaans! Onderweg kwamen we langs de kruising van twee rivieren en daasrvan denken de Bhutanezen dat dat ogngeluk brengt dus er staan enkele stupa's naast. In Thimpu hebben we eerst de baggage gedumpt en thee gedronken en daarna zijn we gaan sightsee-en. Een textiel museum met inleidende film, een artschool, een tempel, een nunnery, hoe je papier van de daphneplant maakt (waar ik Nepal al een boekje van heb gekocht dus dat Nepal en Bhutan straks in een boek staan kan makkelijk). Een governmentwinkel (uiteraard), een museum van hoe ze vroeger leefden, een dierentuin met het nationale dier: de Takin, een memorystupa aan de derde koning en misschien nog wel veel meer, maar dat staat wel op m'n itinary. Wat er niet opsond was het museum voor medicinale planten, maar omdat ik daar graag heen wilde, gingen we toch (het lag op de route) aardig he? De linch was niet zo geweldig vandaag, maar ik kon haar wel veel vragen tijdens het eten dus dat was goed. Voor de lunch hebben we nog kaarten en postzegels gekocht. Ze ebben hier erg mooie postzegels, dus als ik thuis ben, ga ik de zegels terug vragen ;) Of ik maak er nu even een foto van, dat is handiger denk ik.

's middags was ik vrij, wat inhoudt dat de gids zelf plannen had gemaakt ;) Al die gidsen zijn ook hetzelfde. Maar ik geef ze geen ongelijk, ik zou ook niet de hele dag met iemand rond willen sjouwen. Maar nu kon ik zelf rondlopen en winkelen, wat ook erg fijn was. Op het plein achter het hotel waren ze een bandopstelling aan het opbouwen en nu klinkt er zowaar rock/popmuziek vanaf het plein, in Bhutan! Verder hebben ze een miljoen handicraft winkels en heb ik gevonden wat ik zocht, voor een redelijke prijs. Ik moet toch iets uit Bhtan mee terug nemen, vind ik. Ik kom hier ws nooit meer. Hoewel als je mensen kent, kunnen zij je uitnodigen en dan hoef je alleen je eigen okosten te voorzien en niet de regering te betalen, dus wellicht ooit. Straks nog lekker eten en dan even de was doen, moet ook gebeuren ;)

Antwoorden op vragen: 4 protectors bij tempels: oost, noord, zuid en west. Oost heeft een luit en speelt muziek van dharma, west heeft een slang vast/controlled de slangen om de slangen tegen te houden, zuid heeft een zwaard om ignorance weg te snijden en noord heeft een dier dat juwelen uitspuut om het land/de plaats/huis/klooster welvaart te geven.

De Tara's zijn ontstaan omdat Avaloketeshvara (wat zij trouwens net iets anders uitspreekt) ontdekte dat hij niet al het lijden op aarde kon stoppen. Toen moest hij huilen en uit zijn tranen is Tara ontstaan. Tara vervult alle wensen, want mensen willen niet lijden, maar gelukkig zijn en zo draagt ze bij aan het bereiken van compasion. Tara heeft 21 manifestaties.

De drie slechte dingen in ons zijn de haan (desire), het varken (ignorance) en de slang (anger or hatred). Boven op een pot heilig water staan pauweveren, omdat de pauw in staat is om het allergiftigste vergif te neutraliseren (ik dacht dat dat de fenix was, maar misschien teveel Harry Potter) en daarom als de veren in het water komen en je drinkt van het water, kan dit de drie giffen in jou neutraliseren. Lijkt me schitterend!

De dalai lama is geen reincarnatie van Avaloketeshvara, maar een mind emination. Ik ken dit woord niet en weet ook niet hoe je het schrijft, maar het komt erop neer dat hij z'n gedachten heeft overgenomen en daarmee zijn wijsheid etc. De dalai lama is een reincarnatie van de vorige dalai lama.

1. Lylian:
    19 mei 2010
    Wat een mooie gedachte, dat er mogelijkheden zijn om van al het slechte in een mens bevrijd te raken. Wijsheid kwam uit het oosten? ;)
    doeoeg!
  2. Gerb:
    19 mei 2010
    Heey lieve Aniet! Wat een mooi verhaal en wat een wijsheden! En je kaartje is (enigzins verfomfaaid) aangekomen, heel erg bedankt he - ook namens dispuut natuurlijk-! Liefs
  3. Koos:
    26 mei 2010
    dat van die pauweveren intrigeert me zeer. ben benieuwd waar dat dan door komt, misschien maar eens vragen aan een chemicus of een apotheker.
    en voor wat betreft de taal: ik denk dat het pauwenveren zijn, zo'n extra "n" erbij.
    "Tara vervult alle wensen": dat is wel een moie uitspraak. Moest je maar goed onthouden,

groet Koos