Veilig aangekomen en langzaam aan het wennen

11 maart 2010 - Moskou, Rusland

Korte, schuingedrukte, stukken achterelkaar lezen = korte update. Lange lappen tekst tussendoor ook lezen = volledig en uitgebreid verslag (zo veel mogelijk zonder 'en toen').

Zo ben je in Arnhem en dan doe je je ogen dicht en dan ben je ineens in Oost-Duitsland. En dan doe je nog een keer je ogen dicht en dan ben je ineens in Rusland. Zo ging het wel een beetje...

Maandagmiddag vertrok ik zoals gezegd vanuit Deventer. De bus was te vroeg waardoor ik hem miste en daardoor ook de trein, maar aangezien ik toch drie treinen te vroeg had ingepland, kwam ik keurig om 19.20 in Arnhem, waar pap en mam al waren. Samen hebben we drie kwartier op de trein gewacht en pap heeft vooral veel foto's gemaakt (die hij zou uploaden, mijn foto's komen later deze week). Mam had al even geinformeerd bij welk deel van het perron het deel voor Moskou stopte en dat bleek bij deel G/H te zijn. Mijn wagon, 183, stopte recht voor onze neus en coupe 21 was snel gevonden. Zwaaien... en (1 minuut te laat) reden we weg (de trein en ik welteverstaan). Daar zat ik dan. Ik had een coupe voor mij alleen en dat is de hele reis zo gebleven. Ik snap ook niet hoe er uberhaupt drie mensen in gepast zouden hebben, die elkaar niet kennen. Het was al donker, buiten was niets te zien, vandaar dat ik m'n kleurboek erbij heb gepakt en m'n cadeautjes heb bekeken. En ik ben vroeg gaan slapen. Ik had het gordijn een klein beetje open gelaten, omdat ik niets wilde missen als ik wel wat kon zien, dus bij zonsopkomst wakker wilde worden. Dat was toch iets te vroeg... Om 7 uur waren we in Oost-Duitsland, te herkennen aan het typische Oost-Duitse landschap en om 7.15 waren we al in Polen, wat ook een typisch Oost-Duits landschap heeft. De hele dag hebben we door Polen gereden en van gekkigheid wist ik niet wat ik met mijn vrije tijd moest doen, teveel keuzes. Maar ik heb me wel vermaakt.

Nabij de grens met Wit-Rusland werden de paspoorten gecontroleerd. Omdat ik een visum moest hebben om door Wit-Rusland te mogen reizen, verwachtte ik een zeer strenge controle, maar de jongen die het controleerde vroeg alleen maar of ik naar India ging en daarna waar mijn ouders vandaan kwamen, waarna de gebruikelijke teleurstelling volgde als ik dan zeg Suriname ipv India, dus misschien ga ik in het vervolg wel India zeggen. Hierna liep hij giechelend met een collega weg. Gelukkig kwamen er ook nog vrouwelijke douaniers (is dit een woord?) langs voor een echte controle met stempels enzo. En vervolgens (variatie :)) stonden we stil, volgens de planning drie uur lang... Dit leek mij een beetje overbodig, maar ja. Sinds Polen staat de trein sowieso veel stil. In het oosten hebben ze niet zo'n haast geloof ik. Ondertussen had ik wel heel erg trek gekregen, ik had al wel het gratis kokend water ontdekt, maar nog geen restauratiewagon, maar het eten kwam al naar mij toe. In de vorm van Poolse vrouwen met boodschappentassen met avondeten; aardappels en kip. Ik dacht toen dat als het nu al begint met de kip, dat ik echt drie maanden alleen kip zal eten, maar nu blijkt dat mee te vallen. Een uur te vroeg? vertrokken we.

Omdat ik had gelezen dat de rails in Rusland breder zijn dan in Europa, dat de douane streng is en we 's nachts de grens met Rusland zouden passeren, wilde ik vroeg slapen, zodat ik dat allemaal wakker mee zou kunnen maken. Ik heb er helemaal niets van gemerkt, waardoor ik twijfel of er wel wielen zijn gewisseld... Nou ja in China heb ik weer een kans om het mee te maken. Rond 23 uur was ik wakker en stonden we stil. Weer een uur te vroeg volgens de planning. En ineens begon het me te dagen ('s nachts heb je van die inzichten he...) dat het in Wit-Rusland wel eens een uur later kon zijn dan in Nederland. En dat is ook zo :) In Rusland is het nog een uur later en ik kwam daar Nederlandse tijd om 8.33 aan ipv 10.33 (Moskouse tijd). Ik heb m'n telefoontijd maar aangepast, anders ging het niet goed met de wekker.

In Moskou aangekomen ben ik naar de homestay gebracht en na wat gerust te hebben ben ik naar buiten gegaan op zoek naar geld en eten. Dat heb ik gevonden. Ook heb ik park Pobedy bezocht. Vandaag heb ik een looproute door Moskou gelopen, want het Kremlin is dicht op donderdag, en een internetcafe gevonden. De rest van de week zal ook zo gaan denk ik.

In Moskou aangekomen (10.33) werd ik afgehaald door iemand van Tiara Tours en naar de homestay gebracht. Deze meneer (rond de 30) sprak enigszins Engels, maar Vladimir van de homestay (ver over de 50) niet. Met handen en voeten komen we er wel uit en steeds als ik weer een woord Russisch ken of spreek, roept hij blij in het Russisch uit dat ik Russisch spreek en gooit er dan een heleboel zinnen achteraan die ik totaal niet kan verstaan. Ik verblijf dus bij Vladimir en Natalia in de woonkamer, waar een bed staat. Zijzelf verblijven nu alleen nog maar op de slaapkamer en Vladimir knutselt aan een bouwpakket van een boot in de keuken. Ook hebben ze een hele mooie langharige kat waarvan ik de naam nog niet weet, maar ik heb de Russische vraag daarvoor al wel bedacht :)

Rond 14 uur was ik wel klaar om naar buiten te gaan en heeft Vladimir mij uitgelegd waar ik een bank en een supermarkt kon vinden. Die heb ik dan ook gevonden en daarna ben ik naar Park Pobedy gegaan, dat ligt in de buurt en heb ik uitgezocht waar de metro is. Parp Pobedy kwam me enigszins bekend voor, dus wellicht was ik daar de vorige keer ook al geweest. De zon scheen lekker, maar de wind was erg koud; vandaag heb ik een muts meegenomen (hoewel tot nog toen niet gebruikt). 's Avonds een diepvries maaltijd opgewarmd, na boodschappen te hebben gedaan in het Russisch :). Zonder groente, want dat hadden ze niet. En ben me rot geschrokken over de koers van de roebel, want volgens mijn pinbon was dat 1 op 12, wat zou betekenen dat mijn maaltijd van niets 9 euro kostte... Maar gelukkig ben ik inmiddels (net pas trouwens) van deze schok bekomen, want mijn ING geeft aan dat er helemaal geen 590, maar 185 euro is afgeschreven en dat geeft toch wel een prettigere wisselkoers :)

Was Moskou de vorige keer vol met lada's en andere vage busjes, nu rijden er de duurste auto's rond...

Vanochtend heb ik ontbeten met ei, tomaat en komkommer (pak die vitamientjes!!), want ontbijt zit inbegrepen bij de homestay. En na wat moed verzameld te hebben ben ik met de trolleybus (dan zie je tenminste nog wat) de stad in gegaan. Ik wilde naar het Kremlin, maar die is dicht op donderdag (logisch) en plan B werd een van de looproutes uit de Lonely Planet en het vinden van een internet cafe. Beide zijn gelukt. De looproute was door het oudste gedeelte van de stad, maar de eerste poort onthulde tot mijn verbazing winkels van Gucci, Prada en D&G. Verder was het erg mooi. Ik zal later deze week proberen de foto's te uploaden.

Iedere keer doe ik het weer, veel te grote en breekbare cadeaus kopen in de eerste week. Je zou denken dat ik van de vorige keer geleerd heb, maar dat is niet zo. En ach iemand wordt heel blij als ik het heel overbreng, dus ik ga het gewoon poberen en voor de zekerheid maak ik vast een foto. Met die kou is m'n batterij wel snel leeg, maar gelukkig had ik dat al in de gebruiksaanwijzing gelezen. Nu hebben jullie ook wat om te lezen, veel plezier ermee (hoewel je nu klaar bent) en de volgende update komt of maandag of in Sint Petersburg.

Btw mam, ik heb ook je roze muts van skivakantie meegenomen en je groene puntenslijper. Mocht je ze missen; ze zijn op reis. Maar wel een rondreis, dus ze komen terug (de muts misschien niet) want dat is het principe van een rondreis; dat je terugkomt waar je begonnen bent.

PS maandag ga ik nog proberen om naar het Bolsjoj theater te gaan. Don Cichot speelt en die heb ik Nederland gemist. Maar misschien is het wel uitverkocht. Studenten hebben iig korting, dus dat is mooi! Studenten hebben hier overal korting :D

1. Vera:
    Lieve Anita,

Wat handig van je cursieve tekst en de gewone tekst. Uiteraard heb ik gewoon het hele verhaal gelezen. Het klinkt allemaal erg leuk en indrukwekkend, heel veel plezier nog!

Liefs Vera
  2. Marieke:
    Hey werreldreiziger!

Top om je verhalen te lezen. Dan reizen we toch een beetje met je mee:) Klinkt mooi en bijzonder allemaal. Ben benieuwd naar je volgende belevenissen en de foto's natuurlijk!

Liefs
  3. Ilse:
    Hey Anita,

Wat fanatiek dat je al een heel verhaal er op hebt staan... Leuk om te lezen! Krijg ik ook een beetje vakantie gevoel van, haha.
    Geniet ervan!!

Veel liefs,
    Ilse
  4. Lylian:
    Hallo meissie!
    Leuk hoor om je zo te volgen. Dat die lessen Russisch toch nog nuttig zijn; na 10 jr?
    Ik heb net kooklessen gehad van een Russische, zij,Anna, had een soort plaat waar je ravioli kon maken. Jeweet wel van die gevulde kussentjes Italiaanse pasta.Deze waren met spinazie en kaas.
    Enneh....de roze muts was van jou of niet??? Het wordt nu in elk geval gebruikt.
    Doeoeg, Lylian
  5. Anna-Thalassa:
    12 maart 2010
    Lieverd! Mooi dat er nu al een verhaal op staat! Wat ben je ook weer briljant met je snelteksten ;) Ik ga lekker helemaal meelezen en ervan genieten :) Vind het nog steeds echt zó megastoer van je... Ga maar mooie avonturen beleven en hou ons er vooral van op de hoogte! :D Kus!
  6. Koos:
    Dag Anita,

ook wij zijn veilig aangekomen, deze keer in Kuala Lumpur, we proberen te wennen aan de temperatuur, want de overgang is wel heel groot van 0 naar 30 graden. leuk je belevenissen te lezen. ik zal dat niet zo uitgebreid doen, daar " heb ik niet voor geleerd". ik maak gebruik van een eenvoduig internetcafetje.
    Raouf ligt nog even te slapen (het is hier midden op de middag en bloedheet) en ik check even de ontwikkelingen in de wereld, in Nederland en van jou in Rusland. Handig dat je een beetje Russisch spreekt! Raouf spreekt een beetje Engels, met handen en voeten en vooral: sleep, eat, coffee strong!. Veel plezier, en tot schrijfs,

Koos
  7. Marga:
    Ha Anita,

Wat heb je in een korte tijd al veel indrukken opgedaan. Volgens mij ben je we geschikt als opvolgster van Floortje Dressing! Ik zal je reisverhalen volgen en ik vind je hartstikke dapper dat je de wereld aan het ontdekken bent in je uppie. Als je met mijn rugzak reist dan ben ik blij dat "hij" dit ook mee mag maken! Nog veel reisplezier! Marga
  8. Bernice:
    12 maart 2010
    Jaaaa, wat ben ik een groot voorstander van je site! Even in gedachten op vrijdagavond in het mooie Rusland. Ik kijk uit naar de eerste foto´s. Stoere tjik ben jij.
  9. Lisanne:
    13 maart 2010
    Anita jij bent GAAF!! Veel plezier!
  10. Jolyn:
    Heej lieve meid!

Wat een onzettend leuk eerste verhaal! Ga sowieso al je uitgebreide verhalen volgen, want het is super interessant wat jij allemaal gaat beleven :)! Meis geniet van alles en heel heel veel plezier.

Liefs mij
  11. Jelma:
    Heey meid!!

Goed om te lezen dat je een goede reis hebt gehad en veilig bent aangekomen! Uiteraard lees ik de lange versie!
    Maare studenten hebben overal korting.. Jij bent eigenlijk toch helemaal geen student meer? ;-) Haha! Lekker van profiteren hoor!
    Ik sprak oma net nog en ze was heel blij dat Maurits de kaart nog heeft gebracht!!
    Ze had alleen moeite om je site te openen, maar mama gaat donderdag bij oma langs dus dan kan zij het even opstarten en laten zien hoe het moet!
    Geniet van je avontuur en ik kijk uit naar je volgende belevenissen!

Liefs!