Darjeeling, NJP en Bodh gaya

30 mei 2010 - Bodh Gaya, India

GEFELICTEERD MAMMIE!! :D

de trein reed helaas niet de volgende dag. Ik ben daarom 's ochtends naar de theeplantage geweest, wat erg leukw as, maar ik ben niet echt een theeliefhebber, dus het was ook wer neit echt aan mij besteed. Ik wilde het wel graag zien en ben blij dat dat nu gebeurd is :) Ik ben naar de happy valley tea estate egweest, leverancier aan niemand minder (en niemand anders) dan Harrods (hoe schrijf je dat) anyway die winkel in Londen. En op de theeplantage heb ik een aardig stel Australiers ontmoet, dus dat was ook gezellig. 's Ochtends op het station ook allemal toeristen ontmoet die met de trein wilden, maar die niet ging. 's middags in een restaurant gezeten en bijgeschreven in m'n boekjes en ten het Tiet boekje eindelijk af was mezelf op een warme chocolademelk getakteerd :) Maar ik had eigenlijk geen zin om morgenmiddag weer nix te doen dus heb besloten om na de toytrain weg te gaan en dan te overnachten in NJP (new japalguri). Maar als ik daar toch ging overnachten, kon ik net zo goed de trein van Darjeeling naar NJP nemen, de echte Darjeeling express. De reden dat ik de toytrein wilde nemen was dat ik niet wilde overnachten in NJP maar gelijk door wilde. Maar ja. Weer terug naar het station en goed pgelet of alles downhill was, zodat ik kon lopen de volgende dag en niet weer zo'n dure taxi hoefde te nemen. Ik weet nou wel waarom ze zo duur zijn, alle straten in Darjeeling zijn ongeveer one way, dus ze moeten erg omrijden om ergens t komen.

De volgende dag om 8 uur was ik op t station. En ik heb nu cht gebackpacked, want 30 min met m'n tassen gelopen en het was niet eens zwaar! (maar dus geheel downhill ;)) En na uitgevonden te ebben in welke rij ik moest staan kreeg ik een kaartje. Er was geen eerste klas meer, dus ik moest tweede klas, wat 80 cent kostte ipv 5 euro dus zo erg was dat niet. De trein ging om 10 uur weg en daarvoor kon k gezellig met een engels stel praten dat weer op de toytrein aan het wachten was, dis vandaag wel weer ging. ook nog een sjawl gekocht die direct handig bleek,w ant de trein was niet waterdicht en het begon heel hard te regenen onderweg. Het was wel een erg grappig treintje. Onderweg was er wer een landslide, maar deze wkeer hoefden we maar 5 uur te wachten, maar ondertusen verliet wel iedereen de trein die een aansluitende trein moest halen om de bus te nemen en mocht ik toch eerste las zitten, mdat ik nog als enige in de tweede klas zat. Pas om 23 uur kwamen we aan in NJP en toen moest ik nog een hotel regelen, maar dat lukte gelukkig goed. Met tv en fan.

De volgende dag een treinkaartje geregeld naar Bodh gaya, maar een treinkaartje regelen voor dezelfde dag is iets heel raars in India. Dus ik werd naar de CRS gestuurd (hoofd station ofzo) en die heeft een kaartje voor me geregeld, omdat ik een toerist was :) Het is echt leuk om toerist te zijn in India.

De trein vertok naar Patna, maar het vervelende met Indiase treinen is, dat ze niet omroepen waar jebent en dat ze niet op tijd rijden (kwam ws ook door dat ongeluk, want 's nachts reed hij heel langzaam) dus dat je geen idee hebt aar je bent. Maar gelukkgi wisten de andere mensen het wel, dus toen ik om 4 uur wakker was geworden om bijna uit te stappen, zei de meneer tgenover mij dat het nog wel 2 uur zou duren... En dan heeft Patna ook nog drie verschillende stations bleek, maar ze hebben me er bij de goede uitgezet, waarna ik werd afgezet bij de bus naar Bodhgya, die volgens de lp niet bestaan, maar gelukkig dus wel. 6 uur later was ik daar en ik wilde eigenlijk wel in een monastery verlijven, maar wist niet zo goed hoe dat te regelen. Toen kwam er een jongen op een motor naast mij in de rickshawe rijden en die heeft me naar het Tibetaanse klooster gestuurd en deze keer vond k dat dus wel een goed idee. Hij zei ook dat hij monk werd en nu nog toeristen rondleidde voor het klooster voor niets. Dus weer achterop de motor :)

Natuurlijk was het niet echt voor niets, want halverwege wilde hij een massage geven, wat ik natuurlijk helemaal niet wilde en daarna kostte het ineens 500 roepie (=10e). Dat wilde ik natuurlijk ook niet, maar ik kan heel goed instemend en vriendelijk kijken, wnat hij is wel de hele tijd i de veronderstellign geweest dat hij dat zou krjgen. Hij is onderweg zelfs nog gaan huilen om zielig te lijken... Toen we weer terug in de stad waren hb ik hem hetzelfde gegeven als wat een rickshaw me gekost zou hebben en en euro voor de moeite. Welke moeite weet ik niet, want ik wist meer van het boeddhisme dan hij, dus als gids werkte hij ook erg slecht, maar goed hij had me wel in een monastery geintroduceerd.

Het is erg leuk her, omdat ieder land hier een boeddhistich monatery heeft, dus dan kun je ze allemaal in een keer bekijken. En vanochtend hjeb ik een meditatieles gehad van een hele oude en schattige meneer onder een boom :) de yoga les ga ik wel in Varanasi volgen. Daar vertrek ik overmogenochtend heen.

En nu vraag ik me de hele tijd af waarom ik in hemelsnaam de hele dag compleet bezweet ben, maar iemand zei net dat het 46 graden was, dus dan snap ik het wel weer. Dus nu ga ik onder de fan liggen en onder de douche. Het is vast niet goed om veel te douchen als het zo warm is, maar ik heb zo'n heerlijke douche!  Xxx

PS foto's lukt even niet, maar dat komt later weer.

1. Koos:
    30 mei 2010
    gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder.

het is fijn dat je zo vriendelijk kunt kijken, dat bespaart je vast heel veel. hier in nederland zegt de minister president soms ook dat iemand lief kijkt. dat wordt dan direct een landelijke rel. let dus wel op als je te vriendelijk/te lief kijkt.

het is een plezier om je verhalen te lezen,

gisteren kaartje uit Bhutan ontvangen. Raouf vroeg zich af welke route je verder nog gaat volgen. ik heb hem verteld dat ik via internet alles wel ongeveer lees en aan hem zal vertellen.

groet Koos
  2. oom Jan en tante Jopie:
    30 mei 2010
    Anita ik ga er nog steeds vanuit dat je door een aantal engeltjes vergezeld wordt. Je loopt tegen van alles aan en het gaat steeds maar goed. Fijn dat jij je overal zo leuk doorheen slaat. De humor in je verhalen maakt het prettig om te lezen.

wij gaan 3 juni op vakantie dus dan zullen we de verhalen niet meer zo regelmatig lezen.
    Straks naar Deventer voor de verjaardag van je moeder, oma reist mee.

nog veel ontmoetingen en reisplezier

liefs oom Jan en tante Jopie
  3. Anita:
    31 mei 2010
    Ja ik had het gehoord, ik had oma even gebeld :) Fijne vakantie tante Jopie en oom Jan, na 3 juni ben ik toch al bijna thuis dus zoveel mis je dan niet. En oom Koos, ik had gister ook een compliment gekregen van een meneer die hier woont en die had gezien hoe ik een jongen die zich aanbood als gids wegstuurde. Hij zei dat hij ook aan toneel deed en had genoten van m'n performance, omdat wat ik zei total positief was en m'n bodylanguage totaal negatief en dat had hij een mooi optreden gevonden ;) groetjes aan Raoef, inderdaad staat het wel op internet. Het wordt ongeveer Bodh gaya, Varanasi, Amritsar, Dharamsala (Tibetaanse regering), nationaal park? en taj mahal? als ik er tijd voor heb :) xxx
  4. sonia:
    31 mei 2010
    Wat gezellig al die leuke mensen onder weg en natuurlijk ook die zgn gids. er lopen een heleboel van rond. Je gaat er goed meen om. Zien ze je als een europese of toch indiase achtergrond ?
    engels met indiaas ?
    Advies: taj mahal zien !! Kan me niet herrinern of je het de vorige keer hebt gezien.
    Was gezellig op je moeder's verjaardag. We hadden echter niet zo een stralende zon als jij ...Je meoder zei nog, ws de 1ste keer dat we niet buiten zaten op haar verjaardag.
    Nog wat meegekregen van het "gedoe " in Oost India ?

XXX
    Rieke
  5. Oma:
    31 mei 2010
    recept 31/5 doorgebeld naar de receptenlijn. Ligt vanaf 1 Juni voor je klaar. Gisteren een gezellige verjaardag in Deventer, maar de hele middag stromende regen. Geniet van de laatste vacantiedagen en goede reis terug.Dikke knuffel van Oma.
  6. Jelma:
    Heey nicht!!

Ik liep even achter met je verhalen maar gister weer goed op de hoogte gebracht en het leuke nieuws gehoord dat ik je in het Noorden blijft wonen! :)
    Gister ook vele foto's van je bekeken! Mooi!
    Net je verhalen gelezen die ik nog wilde lezen! Leuk en mooi om te lezen wat je allemaal mee maakt! Meditatie en yoga, klinkt interessant!
    Hier alles goed, gister een gezellige dag gehad in Deventer! Heerlijk roti meegekregen dus vanavond nogmaals mogen smullen!

Veel plezier nog en ik probeer op de hoogte te blijven!

Liefs!
  7. Lylian:
    Dag lieve dochter,
    Wat weer een leuk verhaal om te lezen. Die meneer is een goede 'observer'. Tja....das zweten 46 bolletje C, ben opeens blij met onze 14 bolletje C. Wat een hitte!
    Meid, geniet nog van je laatste vakantiedagen in India.
    Liefs en veel knuffels van Halbe en Lylian
  8. ina:
    2 juni 2010
    Ha Anita,
    Ook wij wensen je nog een mooi slot van je reis! En ook wij waren in Deventer op 30 mei! Wat was er toch te doen in Deventer ;-). Wij gingen alweer vóór de roti naar huis, maar er was ook lekkere vis en soep!
    Ik vind het echt geweldig hoe jij je zo staande houdt tussen alle mensen die je iets willen 'verkopen'. Dat is vast en zeker een leerzame ervaring waar je je hele leven iets aan zult hebben.
    Sowieso, een paar maanden alleen op reis vind ik een heel avontuur. Volgens mij is het straks ook wel lekker als je weer hier op 't vlakke land bent en iedereen weer vast kunt houden.
    Geniet nu nog maar even van het exotische en vanaf nu iedere dag even mediteren he?!

Liefs,
    Bart en Ina