China

27 april 2010 - Beijing, China

Ok ok, dan toch maar even over China. Ik ben onderhand midden in Tibet en deze stad is zo helemaal nix en de mensen lachen me alleen maar uit, wat ik normaal niet erg vind, maar vandaag even slecht trek, dus ik heb vooral veel tijd in het hotel doorgebracht. Dat mag ook vind ik, voor 70 euro per nacht!!! Ik vraag mezelf ook af hoe ik dat kan betalen, maar het is al gebeurd, dus dan maak ik er ook maar gebruik van :) Wel weer een superluxe kamer en ze hebben internet. Ik heb net tv gekeken en dat is echt hilarisch, een soort mix tussen het songfestival en kinderen voor kinderen maar dan Chinees :) Het werd vooral leuk toen ze do-re-mi in het Engels ging zingen. De vrouw had een superkort minirokje aan; ze hebben de strekking niet helemaal begrepen...

China: Vanaf het moment dat we Beijing binnen reden, was alles prima georganiseerd. We werden opgehaald door Claudia (Engelse naam) die echt Ping heette, wat ook niet zo heel ingewikkeld was en veel echter klonk :) De groep bestond uit 2 Nederlandse dames (Marjolijn en Mary), 4 Belgen (Kim, Katrien, Riet en Marleen) en 2 Nederlanders (Jan en Rutger). Iedereen zat in het Dufong hotel en ik zat in het Xie Jin hotel, wat een half uur tot een uur rijden (afh van het verkeer) van het Dufong lag. Mijn hotel lag midden in en hutong (smalle straat) wat erg Cinees aandeed en erg leuk was. Er waren ook veel winkeltjes en het lag direct achter het park, waardoor je fijn langs het water kon lopen, wat 's avonds ook nog mooi verlicht was.

De eerste dag hebben we het plein van de hemelse vrede bekeken (Tiannemen square (ofzo)) en de verboden stad. Ik sta nu ook met Mao op de foto; je ziet wat dictators onderweg. We waren daar op zaterdag samen met ongeveer een miljoen andere hinezen. Maar toch waren het er niet zoveel als ik verwacht had, waren ze niet zo klein als ik verwacht had (ik ben dan ook niet zo groot) en zagen ze er niet allemaal hetzelfde uit. Ze wilden wel allemaal met Rutger op de foto (blank, bijna 2 meter) maar af en toe mocht ik ook poseren :) De verboden stad was erg mooi, maar iedere keer als je weer onder een poort doorkwam, zag je hetzelfde gebouw. De Chinezen maken wel mooie dingen, maar ze zijn niet zo creatief als in het ziet er allemaal hetzelfde uit. Het was wel gaaf om er rond te lopen, en voor de zekerheid heb ik ze allemaal op de foto gezet, zodat ik zeker die uit Alladin heb (want daar ging het mij natuurlijk om, hihi). De lunchen en diners waren inbegrepen bij de tour, dus ik hoefde eindelijk niet meer na te denken over hoe ik nu weer aan eten moest komen. Ik werd daar een beetje moe van, een koelkast is toch wel heel handig hoor. Na de lunch werden we gedumpt in een zijdefavriek, waar ze leuk uitlegden hoe die dekbedden wrden gemaakt, maar het was wel de bedoeling dat we wat gingen kopen. Gelukkig had ik geen dekbed nodig :) Latser die middag werden we ook in een andere markt gedumpt, waar ik wel 2 t-shirts heb gekocht, want die had ik net meegenomen. Jullie kunnen ze op de foto's zien, wit en groen.

De tweede dag zijn we dus naar de muur geweest n hebben we door een hutong gelopen, wat voor mij niet heel boeiend was, want dat had ik al gedaan. de drumtower gaf een drumconert en dat was wel indrukwekkend om te zien (zie video's). De muur 's middags was echt heel erg mooi, maar dat heb ik al gezegd.

De derde dag hebben we het zomerpaleis bezocht en een boottocht gemaakt. Op de foto's kun je zien dat het daar erg koud was. Verder was het wel prima weer in beijing. Ook de lamatempel bezocht, wat een Tibetaans boeddhistische tempel is. Toch was de uitleg die we daar kregen heel anders dan de uitleg die we in Tibet overal bij krijgen. Het was wel erg mooi. Daarna na het Olympisch dorp geweest, maar dat zegt mij dus werkelijk helemaal niets. Op de visumaanvraag stond ook de vraag of je naar Beijing ging vanwege de spelen in 2008: 2008? spelen? waren die er? en was dat in china dan? Nou ja, het zei Rutger en Jan ook nietzoveel dat ze het stadium in wilden, dus hebben we wat gewandeld en kwamen we toevallig een McD tegen :) Lekker ijsje gehad! 's middags weer op een markt gedumpt, maar toen ben ik dus naar de starbucks gegaan :) En heb Hannah Montana (de CD) voor maar 2 e gekocht :) En ik heb eindelijk iemand gezien die op Yv lijkt!

De laatste dag in Beijing heb ik 3,7 kilo aan spullen naar huis gestuurd, dus pap en mam. Jullie krijgen een pakketje, maar het is helaas allemaal van mij :D Alleen verwacht het pas eind mei, want het doet er een maand over. Ik vraag me af waarom, want met de trein is het maar 10 dagen, maar goed. Ik hoop dat het aankomt. Toen heb ik nog wat gewandeld om de tijd te doden en heb ik de foto's van Mao met fonteinen kunnen nemen, want ik had geen gids/groep die op me wachtte. Wat ook wel erg fijn is. Hoewel we de dag ervoor afscheid hadden genomen, de rest ging weer naar huis, en toen was ik ineens wel heel erg alleen. Maar een dag later was het dus alweer erg fijn dat ik met niemand rekening hoefde te houden. Om 21.30 vertrok mijn trein naar Lhasa en daarvoor werd ik om 8 uur opgehaald.  De TransMongolie express is hiermee officieel ten einde en de volgende reis gaat beginnen!

PS: Oom Koos, ik heb je bericht aangepast en ik kom er op terug als ik de grens over ben. Dan begrijp je het ook al wel denk ik ;)

1. Tessa:
    4 mei 2010
    Waarom lachen de mensen je uit? Wat gemeen! En wat is 'dames' voor nationaliteit? Je doet wel heel veel indrukken op, NL is vast heel saai straks. Xx
  2. Anita:
    4 mei 2010
    dames is ook nederlands, alleen is om leeftijdscategorie aan te geven NL is atijd leuk!
    En ze lachen me natuurlijk uit omdat ik er anders uitzie dan zij, wat op zich zo is. Gelukkig wel, denk ik dan!
  3. Lylian:
    4 mei 2010
    Hey Anita, Rare lui die Chinezen! Zo'n mooi meisje uitlachen! Foei toch!!
    Maar meissie; ze lachen echt om alles wat ze niet kennen. Wij werden ook uitgelachen in Beijin, zal wel een oversprong reactie zijn ofzo.... ;)
    Mogen we het pakketje uitpakken of moet het dicht blijven tot jij in Nederland bent? We zijn niet nieuwsgierig hoor, kan rustig dicht blijven tot juni.
    Veel plezier! en goede reis verder! Kus van Halbe en Lylian
  4. Anita:
    5 mei 2010
    tuurlijk mag je het uitpakken! zitten erg leuke dingen in om te bekijken hoor!