Aanvulling op Sint Petersburg

21 maart 2010 - Moskou, Rusland

Denk maar dat het vorige bericht schuingedrukt stond en dit niet...

Toen ik wegliep uit het internetcafe, wat tegen die tijd trouwens gevuld was met jongetjes die allemaal zeer fanatiek computerspelletjes aan het spelen waren, bedacht ik me natuurlijk allemaal dingen die ik ook op had moeten schrijven, maar vergeten was. En vandaag is zo'n dag dat ik me buiten moet vermaken, omdat ik al uitgecheckt ben en pas 's avonds vertrek en het is niet echt weer om buiten te zijn.

In de Hermitage zat ik in de eerste zaal me een beetje te orienteren waar ik nou was (want het gebouw is echt inmens groot; heeft drie verdiepingen en bestaat uit drie delen) en aan het bedenken of ik foto's zou maken of niet, kwam er een mevrouw naar me toe en naast me zitten. Ze praatte Russisch en ik vertelde haar vriendelijk dat ik haar niet begreep, maar daar was ze het niet mee eens, want ze bleef maar doorpraten. Ze had een camera vast, erg geavanceerd, en liet me zien dat ze een foto maakte (van niets dus het ging niet om waar ze een foto van maakte) en het bleek dat ze de flits uit wilde zetten en niet wist hoe dat moest (waarom koop je dan zo'n camera?) Nou wist ik natuurlijk ook niet hoe dat moest, maar dat had ik snel uitgevonden. Ik probeerde het haar uit te leggen: indrukken en draaien tot hij op 'flits uit' staat en dan is het goed. Maar dan ging zij ook ndrukken en draaien, zodat hij weer op flits stond en dan drukte ze af en gaf hij een flits. Maar na drie keer kreeg ze door dat als ik grdraaid had, zij gewoon niets meer hoefdete doen en dat het dan goed was :)

Al vanaf het begin van de reis heeft de secondewijzer van mijn horloge losgelaten. Eerst liep hij met de kleine wijzer mee, maar onderhand zweeft hij willekeurig door het beeld en vrolijkt hij mijn toch al vrolijke wijzerplaat op met zijn aanwezigheid.

Het is warm vandaag!! Het is namelijk wel 2 graden. Maar in Yekaterinburg, waar ik over vier dagen ben is het -15 en in Vladivostok -4 graden. Maar eigenlijk vind ik het wel cool :) om ergens te zijn waar het -15 is. Ik ben benieuwd of het thermoondergoed daar tegen bestand is.

Als ik al die dames hier op hun hakken zie lopen, krijg ik (bijna) genoeg van deze lompe schoenen en spijkerbroek en wil ik ook weer elegante kleding aan. Dit nu gezegd hebbende, heb ik nog drie maanden te gaan... Misschien wordt het beter buiten de grote steden.

Ik heb mezelf 25 euro bespaard door zelf de was te doen, al is handwassen niet mijn hobby. Het is wel gelukt en alles is weer schoon. Om de was te laten doen kun je dus toch beter in India zijn, want daar is dat veel goedkoper!

Een van de avonden heb ik bij de pizzeria gegeten, ik dacht pizza is ookwel te betalen, maar dat is dus niet zo. 16 euro voor een pizza?!?! Maar pasta was goedkoper, want dat rekenen ze hier tot een voorgerecht, terwijl het zeer avondvullend is voor mij. En toen heb ik genoten van een lekkere spaghetti met de italiaanse versie van 'dromen zijn bedrog' op de achtergrond, Elizabeth Gilbert lezend die (ook) in Italie is in dit deel. Voordat ik de pasta kreeg, was ik ook aan het lezen en ineens haalde de serveerster mijn mes weg. Ik lette niet op en hield haar dus niet tegen, maar ik heb nog nooit spaghetti met vork en lepel gegeten. En ik was niet opgestaan vanochtend met het idee dat dit de dag zou zijn dat ik dat zou gaan proberen. Imena dacht daar anders over... Ik was erg blij dat er niemand tegenover me zat en wat zullen de serveersters gelachen hebben (als ze keken tenminste), maar het is gelukt :)

Ik neem iedere keer een boek mee als ik uit eten ga, want om nou de hele avond met mezelf te converseren ziet er zo raar uit. Maar je hebt helemaal geen boek nodig, want er zit nergens tijd tussen. Je legt je vork maar neer en alles wordt al weggehaald en soms wordt het volgende al gebracht terwijl het ene nog niet eens op is...

Op naar het museum voor de history of religion. Gister ben ik trouwens nog in het museum voor explorations of the artctic and antartctic geweest. Hoewel deze wel in de lp staat zag ik later, was er niets in het Engels, maar het was wel leuk.

1. Natascha:
    21 maart 2010
    Anietje!!! :) Goed om ons even te updaten als je even geen doel hebt voor vandaag, behalve wachten tot je weer verder reist. Hier is het inmiddels zwaar boven 0, haast 10 graden. Het zonnetje schijnt en Groningen is mooi!!! Ik mis je!!!
    Veel plezier en stoer hoor, je reis! xx
  2. Anand:
    21 maart 2010
    Ha mijn favoriete nichtje! Leuk om zo even te lezen wat je allemaal doet. En ik begrijp nu waarom er overal internet cafeetjes zijn :-).
    Ben je trouwens al meerdere trekkers tegengekomen?
    Mooie foto's. Tot horens. Moet even gaan kijken wat Julian aan het slopen is. Het is erg lastig dat hij denkt dat ie al kan lezen.......
    XXX, Anand
  3. Lylian:
    Meissie!!
    Snel weer een update van ons. Met oma was alles oke (ff gechecked :)! Ik hoop dat je snel iets warmere oorden bezoekt.
    -15 is wel ff wat anders dan 2 graden. Wel cool natuurlijk! ;)
    Groetjes en veel liefs van je familie. Enneh....vooral van je vader die aan het stofzuigen is :)
  4. Koos:
    24 maart 2010
    Na een week Kuching, Borneo-Maleisie zijn we terug in KL (Kuala Lumpur). IK heb de tijd om achterstallige emails te bekijken. Ook je foto's van St. Petersburg gezien. Leuk, ook dat Mondriaan gebouw. Sommige plaatjes had ik al wel gezien in de Hermitage aan de Amstel, dat is toch dichterbij en minder koud. En als je weer terug bent mag je nog enkele plaatjes toelichten. Eeen paar avondjes diashow? Maar natuurlijk als je vader geen huishoudelijke taakjes hoeft te doen,

het ga je erg goed het is hier niet -15, niet + 2, maar wel + 32,

groet ook van Raouf,

Koos
  5. sonia:
    Ha die wereldreiziger,
    Wat geweldig dat je zo geniet. Heel andere temperaturen dan Bali. Ben net terug. HEEEERlijk warm + 30 of zo. Had geen tijd om te internetten vandaar dat ik zolaat ben met reactie. Ik had als ik alleen ging eten helemaal geen tijd om me te vervellen. Een restaurant die deelde je nl zo in bij andere personen aan tafel en zo hoorde ik van een duitse jongen die in zwitserland woonde dat hij dit keer op Bali was op zoek naar een meisje waar hij helemaal verliefd op was !! Schattiger kan niet he !! tot volgende mail.
    XXX Rieke
  6. oom Jan en tante Jopie:
    24 maart 2010
    Ha Anita leuk om van je te vernemen wat een belevenissen!
    Wat betreft de seconde wijzer, je mag de tijd wat loslaten dus.
    ik ga morgen weer naar school dus nog even wat aan de opdrachten doen. tot de volgende keer
    liefs Jan en Jopie
  7. Oma:
    28 maart 2010
    lieve kleindochter Ik geniet van je stukjes al kost het me soms watmoeite om ze te vinden en te lezen. vorige week heeft pappa een antwoord voor me getikt,nu doe ik het zelf al weer.
    liefs van Oma.
  8. Anita:
    29 maart 2010
    ha die oma, ik ben trots op je! xxx
  9. Jelma:
    30 maart 2010
    Hey nicht!
    Even een tijdje druk geweest maar vanavond ga ik weer je verhalen lezen! Fijn om weer te lezen wat je allemaal mee maakt!
    Haha dat verhaal van de pasta! Ik was ook eens ergens waar ze alleen een vork en lepel hadden! Best lastig in het begin!
    Ga nu op naar het volgende bericht! xxx