Aanvulling Bhutan eerste dag

18 mei 2010 - Paro, Bhutan

In de groene Nissan kreeg ik twee enveloppen, een met mijn permit en een met de naam van de gids erop. Ik had bedachtd at ik die wel aan haar zou geven en nadta ik dat had gedaan, maakte ze het direct ope. Zat er gewoon 1500 dollar in! Anders ahd die man dat even tegen me gezegd ofzo. Niet dat ik er nu niet vcoorzichtig mee heb gedaan, maar toch. Ik weet niet of ik dat zomaar aan iemand had meegegeven.

Vandaag hebben mensen eens niet tegen me gezegd dat ik op een Nepalese of Indiaase lijk. Vandaag waren de opties veel spannender. Zo dacht een man uit Barcelona dat ik uit Turkijke kwam. Nee, Marokko dan? En de Bhutaneese man in de lobby dacht Mexicaans??? Maar hij zei ook dat als mensen dachten/zeiden dat je ergens vandaan kwam of op een bevolkingsgroep leek, dat ze alleen maar wilden zeggen dat je erg mooi bent. Vind ik wel een prettige verklaring :D

In de auto zei de gids dat ze niet wist waar Mongolie lag (ik had verteld dat ik daar was geweest) maar dat men zei dat de Bhutanesen van de Mongoliers afstammen. En inderdaad nu ze dat gezegd had zag ik die trekken wel terug in de gezichtjes van de kinderen langs de weg. Maar er zit ook wel veel anders door. In Tibet lijken de mensen vreemd genoeg af en toe op Indianen en Peruanen. Maar ik snap niet zogoed hoe die dan hier gekomen zijn...

Ik snap wel waarom ze links zijn blijven rijden in Nepal, India, Bhutan (maar in Tibet rijden ze dan weer rechts). Maar dan gaan ze iig kloksgewijs rotondes om. Kloksgewijs is erg belangrijk in het boeddhisme.

Bhutan heeft een religieuse leider en een politieke leider.

In het museum hadden ze ook hele mooie postzegels en er leven hele mooie vogels en andere dieren in Bhutan.

Een reincarnatie van iemand wordt duidelijk door een droom. Een persoon droomt dan de naam van de vader en de moeder en dat hun kind een reincarnatie zal zijn van een bepaald persoon. Dit kind wordt dan gezocht en wordt getest door spullen van de overledene te mixen met spullen van anderen. Het kind moet dan z'n eigen spullen eruit halen en als het kind die herkent, is het dezelfde persoon, want in een vorig leven waren hetdan echt zijn/haar spullen. Nog even vragen hoe dat dan met goden zit.

Het is heel erg schoon in Bhutan, vergeleken met Nepal helemaal. Dat merk je vooral als je je neus snuit en de zakdoek daar niet zwart van wordt.

Het is in Bhutan verboden om te vissen. Maar ik heb toch echt vis gegeten met de lunch. Ja maar die worden gedood in India door Indiers en ingevoerd... Bhutanezen doden geen dieren, maar laten ze doden...

Een boeddha en een bodhissatva zijn beiden verlicht. Alleen een bodhissatva kiest ervoor om op aarde te blijven en de mensen te onderwijzen. Het bekendste voorbeeld hiervan is de Dalai Lama.