Verdere dagen in Moskou

14 maart 2010 - Moskou, Rusland

Het ontbijt werd steeds zwaarder, het Russisch komt steeds meer terug, de kerken zijn nog steeds allemaal heel mooi en ik weet nu in de metro al zonder papiertje waar ik eruit moet en waar ik over moet stappen!

Het tweede ontbijt bestond namelijk uit worst, niet voor op brood, maar avondeten worst, en wel weer komkommer en tomaat. Als je het eenmaal op hebt, wat een uur duurt bij mij, dan zit je ook wel vol tot ver na de lunch. Vrijdagochtend ben ik met de metro naar het Kremlin gegaan en heb ontdekt waar de halte zit die ik gister niet kon vinden en zaterdag vond ik een halte die nog dichter bij uitkomt, maar waar je naar toe moet lopen, omdat er geen spoor direct langsloopt. Ik had expres geen tas meegenomen, want die moet je inleveren. Deze jas is zo geweldig! Je kunt er van alles in stoppen, zelfs je lonley planet. Eenmaal in het Kremlin werd ik direct door de politie terug gefloten toen ik de straat over wilde steken, want dat kan natuurlijk niet. Ook al is er nergens een auto te bekennen, je mag alleen op de zebrapaden, die ik later ontdekte, de straat over steken. Met een kaart in de hand heb ik het Kremlin herontdekt. Alles kwam me bekend voor, alleen zat het in mijn gedachte als mooie kerken en niet als zijnde onderdeel van het Kremlin. Ow wat is alles hier groot! Ik voel me zo klein als ik langs al die gebouwen loop. Maar mooi is het wel allemaal, zeker als de zon schijnt, wat zo is.

Maar na een paar uur heb je het Kremlin wel gehad en omdat het nog te vroeg was om weer huiswaarts te gaan heb ik de lp erop nageslagen wat er nog meer leuk was en het werd het Matrosjka museum en lopen over de Arbat. Zo gezegd, zo gedaan. Het werd een mooie wandeling door de stad, waarna ik totaal kapot, nog meer dan gister, bij het metrostation aankwam. Toen moest ik nog eten, maar bij het metrostation zit een soort cafe met als titel chocoladkinii (hoe geweldig) dus daar heb ik gegeten; een onwijs lekkere quiche loraine, pannenkoeken en een smootie met verse aardbeien (waar halen ze die vandaan?). En zaterdag heb ik daar ook een chocoladetoetje gehad, het cafe behoort namelijk tot een keten die je door de hele stad tegenkomt. En nu hoop ik dat ze ook in St Petersburg zitten.

Aangezien ik kapot was, wilde ik graag slapen, maar dat werkt dus niet zo goed hier. Misschien staat m'n bed wel in een verkeerde vibe of moet ik toch geen sudoku's oplossen voor ik ga slapen (of gewoon niet zo vroeg naar bed), maar inslapen is een probleem. Straks zit ik tenminste weer in de trein, die beweegt dus dan slaap ik wel goed. Maar ja, ik heb al de eerste ochtend bedacht dat ik hier niets hoef, dus ook niet vroeg op te staan. Het is voor 10 uur toch te koud om buiten te zijn, dus sta ik iedere dag om 8,30 op en is om 9 uur mijn ontbijt klaar. Wat zaterdag bestond uit veel viezer uitziende, maar lekker smakende worst, doperwten en augurk. Daarna heb ik eindelijk een planning gemaakt (ik voelde me werkelijk stuurloos zonder) voor de laatste drie dagen Moskou en het komt allemaal mooi uiut, ik kan precies zien at ik allemaal wilde en had nog meer om uit te kiezen.

Zaterdag ben ik naar de church of christ the savior geweest (zie foto's) en lekker door de zon de church walk en de architectural walk uit de lp gemaakt, met wat zijsprongen. Ook heb ik het sculpture park bezocht, waar ze serieus andere prijzen rekenden voor niet-Russen. Ik dacht dat ze dat alleen in India deden, maar niet dus. In dit park staan allemaal beelden van mensen die eigenlijk niet echt meer aanbeden (mogen) worden. Zoals Stalin. Vreemd genoeg kwam ik ook Pinocchio tegen...

Zondag had ik een mooie route uitgestippeld waarbij ik de metrostations die mooi schenen te zijn heb gecombineerd met een bezoek aan paleis Tsaritsina, de universiteit en het muziekmuseum. Eenmaal uit de eerste metro gestapt, merkte ik gelijk dat ik in de suburbs van Moskou was beland; de metro was een stukje boven de grond geweest onderweg (bij de rivier, dus buiten het centrum), ik kwam direct een paard met ruiter tegen toen ik uit de metro kwam en in de metro waren weinig mensen en er waren mensen met ski's. De kaart in de lp is buiten het centrum niet zo specifiek, dus na uitgezocht te hebben dat als het station achter me lag ik naar links moest en dat gedaan had, voelde dat toch niet helemaal goed. Ik liep nu recht op de zon af (lekker warm), dus zuid, maar moest volgens de kaart noord (klopte dus idd niet). Nu ik wel goed liep zou het paleis zich in het park bevinden in plaats van tussen de flatgebouwen, wat ook veel logischer is. Maar van de zon aflopen is wel heel veel kouder. Het vriest hier 4 of 5 graden overdag. Tussen 10 en 15 merk je dat niet, omdat de zon dan hard schijnt, maar daarna wordt het ineens een stuk kouder. Vandaag was het toppunt van koudheid tot nu toe. Ik had zelfs mijn muts op (zie foto's). Euhm aan de biologen onder jullie: waarom hebben in Moskou de kraaien/kauwtjes een witte buik?

Het paleis lag in een heel mooi park, waar mensen schaatsten en skieden, erg leuk. Het paleis zelf was ook heel mooi, maar bijna alle gebouwen hier in Moskou zijn erg mooi. Ook de metrostations hier zijn mooi, bekijk de foto's maar. Tussen de metrostations door ben ik naar het muziekmuseum geweest. Iemand enig idee wat een smyk is, en een sopol? Een dolag? Ik nu ook niet meer, maar vanmiddag heb ik ze allemaal gezien. De violen en balalaika's herkende ik tenminste en ze hadden mooie piano's, wow! Na de tweede metroronde kwam ik bij de universiteit aan. Dit kwam me ook heel bekend voor, maar was alsnog erg mooi! Thuis heb ik een maaltijd opgewarmd, vlees met aardappels en pruimen; het lijkt wel Kerstmis. Erg lekker was dat. En nu bleek dat er ook ineens internet is in de homestay, dus zijn alle foto's nu al geupload.

Vrijdag heb ik het Kremlin bezocht, het Matrjoska muzeum en de Arbat. Zaterdag de church of Christ the savior, peter de grote statue, church walk en architecture walk uit lp en sculpture park. Zondag ben ik naar het zuidoosten van de stad geweest; tsaritsina paleis, het zuidwesten; de universiteit, en heb ik verschillende metrostations bekeken. Ook heb ik een bezoek gebracht aan het muziekmuseum, waar ze veel instrumenten hadden.

Dinsdagochtend 1:05 (maandagnacht) vertrek ik naar St Petersburg, wat veel overzichtelijker is heb  ik al op de kaart gezien. Daar ga ik weer een internetcafe opzoeken.

Ik vind het echt heel erg leuk om jullie reacties te lezen! Dank jullie wel!

@ Oom Koos, fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Ik hoef dus niet zo erg aan de kou te wennen, want in NL was het ook koud. En in Rusland spreekt niemand Engels. Ik dacht eerst nog dat er rare mensen waren die me voor een Russin aanzagen, omdat ze allemaal in het Russisch tegen me beginnen te praten, maar nu denk ik dat het komt omdat niemand Engels spreekt. Veel plezier nog.

@ tante Marga, nee ik heb een nieuwe tas gehaald, omdat die meer vakjes had, dus je tas ziet niet zoveel van de wereld als ik helaas.

@ Jelma, ik ben dus m'n collegegeld aan het terugverdienen :D

1. Lylian:
    Ha die Anita!
    Je smsje net gelezen. Halbe zit nog naar tatort te kijken; ik ben gelijk gaan lezen. En foto's kijken natuurlijk.
    Vandaag was Julian voor het eerst bij ons in huis. Wat een grappig ventje is het! Hij heeft in de kinderstoel van Halbe zijn eten opgegeten. Op het laatst hing hij zo in het leer(band tussen de benen) dat het knapte; Julian gleed opeens zo naar beneden, onder het blad van de stoel langs, heel komisch!
    Meissie! veel plezier en ik hoop dat je in de trein weer bij kunt slapen.Groetjes en tot mails! XXX
  2. Lylian:
    Dag meis,

die kraaien met een witte buik is een schutkleur. Ze slapen namelijk op hun rug en dan vallen ze in de sneeuw niet zo op. :-)
    En Tatort uit Leipzig was erg spannend. Bijna een lijk in het beton van tunnel 4c. Nu heb ik een vraag: weet je waar die tunnel voor dient? Prachtige foto's trouwens.

Liefs
  3. ina:
    14 maart 2010
    Eindelijk ook even tijd genomen voor het lezen van je avonturen! Ga je ook nog naar iets warmere oorden ;-) ?
    Op de foto's waar jij op staat, lijk je het heeeel koud te hebben, maar... gelukkig heb je een geweldige jas :-).
    groetjes,
    Ina en natuurlijk ook groetjes van Bartje
  4. Carolina:
    Hey Anita,
    Dacht vanochtend eens kijken op de link die je ons op het lab stuurde. En ik zie dat je inmiddels al in Moskou zit en zo te horen ook al erg geniet. Blijf het enorm stoer vinden wat je doet!! Zal je ook blijven volgen want ik vind het enorm leuk al die verhalen. Geniet ervan en veel plezier op je reis.
    Veel liefs,
    Carolina
  5. Maurits:
    Hey Anita,
    De kraaien en kauwtjes hebben een witte buik omdat ze daarop liggen als ze zwart geverfd worden :) Leuk verhaal trouwens, worst met tomaat als ontbijt, is weer eens wat anders dan hero drinkontbijt:)
    Kus, Maurits
  6. Jelma:
    Heey!!

Wat een mooie foto's en een mooi verhaal weer!
    Idd de metrostrations zijn gewoon mooi! Kunnen ze hier in Nederland nog wat van leren!
    Haha die planning maken heb je vast van je papa! Deed hij in Amerika namelijk ook! ;-)
    Heel goed om op deze manier je collegegeld terug te verdienen! ;-)
    Fijn dat je jas zo goed bevalt is het dus echt een goede aankoop geweest!
    Goede reis vannacht! xxx
  7. Anna:
    15 maart 2010
    Lieve Anita, ben druk aan het lezen, klinkt super! Ga snel je foto's bekijken. Kijk uit naar je bericht vanuit St. Petersburg, goeie reis! Dikke kus, Anna.
  8. Jan:
    16 maart 2010
    :),

Kus Jan
  9. Barbara:
    17 maart 2010
    Zeg, Anita?

Waar blijven de sappige tortelduif verhalen? Jouw duif staat even te buurten bij ons. Hij ziet er nog steeds goed gevoed uit..
    Gaat nog steeds goed met hem.
    Groeten van Barbara,Erwin en Kiwi.
  10. Anita:
    21 maart 2010
    hmm t zou niet goed zijn als er tortelduif verhalen opkwamen denk ik ;) En ja ik vertrouw op het UMCG om hem goed te blijven voeden! Hou het maar in de gaten voor me! Hij zal wel weer vaak bij jullie langskomen nu, hihi, groetjes!