Sint Petersburg

20 maart 2010

Deze keer stond er niemand op me te wachten op het station, dat is pas in Irkutsk weer, dus eenmaal in Sint Petersburg moest ik zelf de metro zoeken en het Sky hotel. Gelukkig was de metro heel makkelijk te vinden en de straat van het hotel ook, maar het hotel zelf. Aan de overkant van de straat waren de even nummers en die liepen op. Aan de andere kant waren dus de oneven nummers, maar die liepen af bleek achteraf. Vandaar dat ik erg lang gezocht heb, maar gewoon verder door moest lopen. In het hotel spraken ze Engels! Sowieso spreken ze veel Engels hier en zijn er ook veel bordjes tweetalig. Ik werd toegelaten tot gate 63, mijn kamer. Goed om te weten dat ik dat ook kan! Wat een luxe in dat hotel. Geen muggen, geen ratten, schone bedden en schone douches. Warm water. Dat wordt afzien in India... En in de douches ligt shampoo en douchegel, dat ook aangevuld wordt. Vet handig! Het is wel belachelijk warm overal en de kachels kunnen niet uit, dus hoewel het buiten vriest heb ik geregeld het raam openstaan om het een beetje af te laten koelen.

Sint Petersburg is veel kleiner dan Moskou, maar er is zoveel meer te zien. Ik heb nog lang niet alles gezien en morgen ga ik alweer weg. Maar het is hier nu ook wel erg slecht weer. Niet dat het regent, maar omdat de sneeuw smelt is het heel erg vies op de straten. Ook is het lastig om te bepalen waar je moet lopen op de stoep, omdat je aan de ene kant niet nat wilt worden van de auto's die door plassen rijden, maar aan de andere kant niet geplet wilt worden door stukken ijs die van de daken vallen. Ook lijkt Sint Petersburg enorm op Amsterdam, met grachten  en vanuit een middenpunt verder naar buiten opgebouwd met aan de andere kant water en eilanden. Maar je kunt wel zien dat de stad eigenlijk in een keer is opgebouwd, want de gebouwen zien er wel ietwat hetzelfde uit. En een enorme hoeveelheid paleizen...

Dinsdag heb ik eerst wat geslapen en ben toen naar de Hermitage gelopen voor een eerste orientatie. Gedineerd bij Kamelot met King Arthur (belachelijk duur) en toen was de dag alweer voorbij. Woensdag ben ik naar de Hermitage geweest, van 11.30 tot 17 uur; er was zoveel te zien! Nog langs een mooie kerk gelopen die veel lijkt op die in Moskou, alleen hier refereert hij naar een vermoorde tsar en heet hij church of the spilled blood nogwattes. En typisch Russisch gegeten, namelijk pannenkoeken! Nooit geweten dat dit typisch Russisch is. Donderdag verschillende walking tours uit de lp gedaan en onderweg kwam ik het museum voor theater en muziek tegen, waar niemand Engels sprak, maar de vrouwen erg aardig waren. Ik was de enige bezoeker dus ze bewogen allemaal met me mee en toen een van de vrouwen zag dat ik de ballerina's erg mooi vond heeft ze me in baby-Russisch uitgelegd dat er nog een filiaal was met een balletexpositie. Die heb ik daarna opgezocht. Dat was ook erg leuk! Na deze tour was er nog een tijdje daglicht over (het wordt hier echt later pas donker dan in Moskou) dus heb ik nog een tour gedaan, maar omdat ik geen echte lunch had gehad, had ik best trek en t is vreselijk maar waar, maar ik ben toch bij de Mac geweest. Daarvan wist ik tenminste zeker dat het betaalbaar was, want het is duur in St Petersburg! Niet alleen omdat ik elke avond uit eten moet (want hotel), maar ook omdat er zoveel musea zijn, die afzonderlijk niet veel kosten en waar ik vaak gratis naar binnen mag, maar samen met eten gaat het steeds ver over mijn budget heen en daar hou ik natuurlijk niet van. En omdat ik de leuke musea niet wil missen, werd het deze avond de Mac, maar wel zonder mayo.

Vrijdag heb ik geprobeerd om twee lp's naar huis te sturen, dus ik hoop dat ze aankomen. Het postkantoor was wel hilarisch. Ik had een nummertje getrokken, maar heb ook even gevraagd waar ik moest zijn en daarvoor had ik een ander nummer nodig. ander nummer getrokken, maar terwijl ik zat te wachten keek ik naar die balies en de een had nummer 17 en de ander 21 erop staan; dat is niet opeenvolgend. En ik ahd nummer 31 en er stond verder niemand te wachten. Waarschijnlijk had je dus geen nummer nodig en dat was ook zo. Hier spraken mensen geen Engels, dus dat was lastig, maar omdat je toch weet wat je wilt en zij ook weten wat je uiteindelijk wilt was het wel te doen. De mevrouw pakte het in in papier, toen gingen er als een lintje plakband omheen. Daarna gingen er een miljoen postzegels op, allemaal verschillende en allemaal met de hand opgeplakt. Ze hoefde ze gelukkig niet allemaal te likken... Daarna ging er weer plakband overheen, deze keer breed plakband en werd het in een bak gegooid war meer van dit soort kunstige pakketjes lagen. Ze had wel een computer, waar ze ook de naam van de ontvanger intypte, dus ik heb er wel vertouwen in dat het goed komt. Voor de middag had ik nog twee andere tours op het program staan, maar ik was wel klaar met al dat lopen en de komende maanden is het zo dat als ik ergens geen zin in heb, ik het ook niet hoef te doen. Fijn he!?!

Nu ben ik alweer twee uur aan het internetten, dus ik brei er maar een eind aan en ga dan nu maar die twee tours lopen, maar wel een verkorte versie. Morgen ga ik naar het museum van de history of religion (op zondag, goed he) en eens even kijken hoe goed het Russisch van Johnny Depp is :) Zondagavond (23u) vertrekt de trein naar Moskou en maandagmiddag begint dat de werkelijke Transsiberie tour! Ik heb er zin in.

Ik probeer ook nog even de foto's erbij te zetten!

Dit is sowieso een korte update, dus dat hoef ik niet samen te vatten vind ik :)

1. Lylian:
    20 maart 2010
    Dag Anita, Wat fijn om te lezen wat je allemaal beleefd. Ik ben vandaag weer helemaal mama; Patrick had bij ons geslapen, Dennis heeft net bij ons gegeten en nu een foto waar jij tussen de poppen staat helemaal GEWELDIG! alle kids ff gezien (jij ff heel ver weg maar toch...) Leuke foto's. Heb vandaag opendag van het ziekenhuis gehad was heel druk maar wel leuk om te doen. Morgen gaan we naar oma zij heeft nu haar 2de oog laten 'doen'is helemaal goed gegaan nu. Over 4 weken wordt de bril weer aangemeten.
    Groetjes en tot de volgende keer! XXX Lylian